vrijdag 25 juli 2014

Frambozen-cheesecake-ijs

recept; recepten; nagerecht; nagerechten; dessert; desserts; ijs; cheesecake; frambozen;
Frambozen cheesecake is een van mijn meest favoriete taarten. IJs waarin de ingrediënten van deze taart verwerkt zijn moest dus wel heerlijk zijn. En het was inderdaad om te smullen!

Voor het recept voor frambozen-cheesecake-ijs wordt roomkaas, slagroom en volle melk gebruikt. Dit wordt vermengd met frambozenpuree en biscuitjes. Omdat ik voor de frambozen cheesecake ook wel eens bastognekoeken als bodem gebruik, had ik deze ook door het ijs gemengd. Het smaakte prima, maar ik vond de koekjes toch iets te zoet. Volgende keer gebruik ik gewoon biscuitjes.

Het frambozen-cheesecake-ijs was overheerlijk! Dit recept komt, net als het hazelnootijs dat ik eerder maakte, uit het boekje IJspret van Linda Lomelino. Het boekje staat vol met heerlijke ijsrecepten waarvan ik er nog vele wil proberen.

Kijk op mijn website www.testkok.nl voor:

Recept voor ca. 700 ml:
250 gram (diepvries)frambozen
25-50 gram suiker (naar smaak)
het sap van een ½ citroen
200 gram roomkaas (Monchou)
90 gram fijne kristalsuiker
200 ml volle melk
100 ml slagroom (minimaal 35% vet)
50 gram digestive biscuitjes, in kleine stukjes gebroken

Bereiden:
  1. Verwarm de frambozen, de suiker en het citroensap in een pan. Roer tot de frambozen zacht zijn en de suiker gesmolten is; dit duurt ongeveer 2-3 minuten. Laat het mengsel enigszins afkoelen, pureer het en zeef de pitjes eruit. Zet het in de koelkast en laat door en door koud worden.
  2. Klop met een mixer of keukenmachine de roomkaas en de suiker tot een romig mengsel. Klop de melk en de slagroom erdoor. Laat het mengsel in de koelkast door en door koud worden.
  3. Meng de helft van de frambozenpuree door het roomkaasmengsel en giet het in de ijsmachine. Laat de machine draaien tot het ijs klaar is.
  4. Schep het ijs en de rest van de frambozenpuree en de verkruimelde biscuitjes voorzichtig door elkaar in een kom. Zet deze nog enkele uren in de vriezer.

Geen opmerkingen:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Volgers