zaterdag 27 juli 2013

Pikante garnalen uit Szechuan

recept; recepten; hoofdgerecht; hoofdgerechten; chinees; oosters; garnalen; vis;
Ik kocht tot nu toe altijd schoongemaakte garnalen, maar besloot dit keer eens ongepelde garnalen uit de diepvries te proberen. Veel goedkoper. Dat betekende dat ik voor het eerst in mijn leven zo'n grote garnaal moest schoonmaken. De schaal eraf halen was erg makkelijk, maar ik vond het verwijderen van het darmkanaal nog best een gepruts. Het is maar een heel dun draadje wat verwijderd moet worden en het kleeft al snel aan je mesje, je vingers en je garnalen. De garnalen na het schoonmaken even afspoelen met wat water bleek de oplossing.

Dit recept van pikante garnalen uit Szechuan is alweer een recept van Ken Hom. En we hebben gesmuld! In dit recept worden de garnalen geroerbakt met onder andere knoflook, gemberwortel, bosui en chilipasta. Ze zijn daardoor lekker pittig, precies wat ik van de Szechuan keuken verwacht. Samen met het recept van de sperziebonen in Szechuanstijl waarover ik eerder schreef en wat jasmijnrijst een heerlijke maaltijd!

Dit recept van pikante garnalen uit Szechuan is gebaseerd op een recept uit het kookboek "De eenvoudige Chinese keuken" van Ken Hom. In dit kookboek beschrijft Ken Hom favoriete Chinese recepten.


Kijk op mijn website www.testkok.nl voor:

Recept voor 4 personen:
1½ eetlepel arachide olie
2 theelepels geraspte gemberwortel
1 eetlepel grofgesneden knoflook
2 eetlepels fijngesneden bosui
500 gram rauwe garnalen, gepeld en schoongemaakt
1 eetlepel tomatenpuree
2 theelepels bonenpasta met chili
2 theelepels balsamico azijn
½ theelepel zout
½ theelepel versgemalen zwarte peper
2 theelepels suiker
2 theelepels sesamolie

Bereiden:
  1. Verhit op hoog vuur de olie in een wok. Voeg de knoflook, gemberwortel en bosui toe en roerbak ca. 20 seconden. 
  2. Voeg de garnalen toe en roerbak ca. 1 minuut.
  3. Voeg de tomatenpuree, bonenpasta met chili, balsamico azijn, zout, peper en suiker toe en roerbak nog ca. 3 minuten op hoog vuur. Druppel de sesamolie over de garnalen en serveer direct.

TIP: zodra je begint te roerbakken moeten alle ingrediënten snel worden toegevoegd. Zet alles dus vooraf klaar, zodat je snel kunt werken.

Geen opmerkingen:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Volgers