maandag 1 april 2013

Hamtaart met eieren

recept; recepten; lunchgerecht; lunchgerechten; hartige taart; quiche; Pasen;
Koken vind ik al leuk, maar het wordt nog leuker als anderen van je kookkunst kunnen meegenieten. Dus had ik deze Pasen mijn ouders uitgenodigd voor een gezellige lunch.
Naast een lekkere courgettesoep, een paasbrood van de bakker en versgebakken witte broodjes met zalm en kruidenroomkaas, maakte ik deze hamtaart met eieren.

Het leuke van deze hartige taart, zijn natuurlijk de gekookte eieren. Dit maakt het recept extra leuk voor Pasen. De bodem van bladerdeeg wordt gevuld met een heerlijk romig mengsel van gepureerde ham, slagroom en eieren. Daarop komt nog een laagje kaas. Na het bakken wordt de hartige taart geserveerd met toefjes tuinkers. Het enige minpunt van de taart vond ik het harde velletje wat de eieren aan de bovenkant hadden gekregen. Dit komt waarschijnlijk omdat ik een heteluchtoven gebruik. Als tip geef ik dan ook mee om de taart de laatste 10 minuten van de baktijd te bedekken met wat aluminiumfolie om het harde velletje te voorkomen.

Echt een taart voor de lente en voor de Pasen. En ook nog erg lekker.
En de lunch met mijn ouders was inderdaad heel erg gezellig.

Voor het bakken van een quiche gebruik ik het liefst een bakvorm met een losse bodem. Na het bakken zet ik een kopje op een bord en zet de bakvorm met de quiche op het kopje. Je drukt dan de quiche heel makkelijk uit de vorm. Uiteraard vooraf de vorm wel invetten.
Voor een hartige taart voor 2 personen gebruik ik een bakvorm van 18 cm. Voor 4 personen gebruik ik een bakvorm van 23 cm.
Kijk op mijn website www.testkok.nl voor:

Recept voor 4 personen:
6 eieren
3 plakjes bladerdeeg ontdooid
bloem
100 gram gekookte ham in grove stukken
125 ml slagroom
zout
versgemalen peper
nootmuskaat
75 gram belegen kaas, geraspt
½ bakje tuinkers

Bereiden:

  1. Verwarm de oven voor op 200°C.
  2. Kook 4 eieren in 6 minuten bijna hard. Laat de eieren schrikken onder koud stromend water en pel ze.
  3. Vet een springvorm van ca. 18 cm in met boter. Leg de plakjes bladerdeeg op elkaar op een met bloem bestoven werkvlak en rol ze uit tot een ronde lap van ca. 22 cm. Bekleed de vorm met het deeg en druk het deeg aan de rand goed aan. Snij het overtollige deeg langs de bovenrand weg.
  4. Maal de ham fijn in de keukenmachine, meng de slagroom en de 2 rauwe eieren erdoor. Voeg zout, peper en nootmuskaat naar smaak toe. Verdeel het hammengsel over de taartbodem. Strooi de kaas erover. Leg de gekookte eieren in het hammengsel.
  5. Bak de taart op een richel onder het midden van de oven 40 minuten goudbruin en gaar.
  6. Serveer de hamtaart warm of lauwwarm en garneer de taart vlak voor het opdienen met toefjes tuinkers.
TIP: bedek eventueel de taart de laatste 10 minuten van de baktijd met wat aluminiumfolie. Dit voorkomt een hard velletje op de eieren.

1 opmerking:

Anoniem zei


Als trotse moeder van de kokkin kan ik bevestigen dat het een heerlijke taart is.
De hele lunch was lekker en haar vader heeft genoten van de eigen gebakken broodjes.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Volgers