vrijdag 29 maart 2013

Advocaatcake met chocoladestukjes

recept; recepten; cake; advocaat; chocolade;
Toen ik dit recept in Foodies zag staan liep het water me gelijk in de mond Omdat ik dol ben op het toetje Italiaanse liefde heb ik vaak wel een flesje advocaat in huis. Ook de andere ingrediënten voor een cake heb ik altijd in mijn voorraadkast, dus ik ben gelijk het bakken geslagen.

Het recept is het standaard recept voor een cake, maar in dit geval wordt er wat advocaat en stukjes chocolade aan toegevoegd. Door de advocaat krijgt de cake een lekker zachte structuur en een prachtig gele kleur. Als ik niet had geweten dat er advocaat in de cake zat, zou ik het ook niet  hebben geproefd. De advocaat geeft deze cake wat extra zoetigheid, zonder overheersend te zijn. De chocolade is wel heel duidelijk en heel erg lekker aanwezig. Al met al een erg lekkere cake.

Kijk op mijn website www.testkok.nl voor:

Recept voor ca. 16 plakjes:
125 gram bloem
125 gram boter + extra om in te vetten
75 gram pure chocolade, grof gehakt
125 gram suiker
1 zakje vanillesuiker
zout
2 eieren
1 theelepel bakpoeder
75 ml advocaat


Bereiden:
  1. Verwarm de oven voor op 175°C.
  2. Vet een cakevorm van ca. 1½ liter in met boter.
  3. Klop de boter, suiker, vanillesuiker en een snufje zout met de mixer romig. Roer de eieren een voor een erdoorheen. Meng de bloem met het bakpoeder en roer afwisselend met de advocaat door het beslag. Roer de gehakte chocolade erdoorheen.
  4. Doe het beslag in de cakevorm en strijk glad. Bak de cake 55-60 minuten in de oven. Controleer met een prikker om de juiste gaarheid. Neem uit de oven en laat de cake ca. 30 minuten in de vorm afkoelen. Stort uit de vorm en laat verder afkoelen. Bestrooi eventueel met poedersuiker.

Geen opmerkingen:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Volgers