vrijdag 13 juli 2012

Spaanse tomatentaart


Eindelijk beginnen mijn maagklachten af te nemen en voorzichtig probeer ik weer wat pittige ingrediënten in een hartige taart met chorizo en tomaten. Ik durf nog niet de oh zo lekkere, maar heel erg pittige chorizo van de slager te nemen, maar neem gewoon een worst uit de supermarkt.

Het nadeel van chorizoworsten uit de supermarkt is dat er zoveel vet in zit. Bij het uitbakken liep er al heel veel vet uit de worst, maar toen ik de hartige taart gebakken had, dreef er nog een hele laag vet op de taart. Het midden van de taart bleef ook zacht door het vet. Heel jammer, want voor de rest was het een erg lekkere hartige taart. De twee smaakmakers zijn de tomaten en chorizo en die geven een lekkere mediterrane smaak aan de taart.

Dus mocht je ook chorizo uit de supermarkt gebruiken voor deze taart, dan adviseer ik om het vet goed uit te bakken en de worst daarna op keukenpapier te laten uitlekken.

Voor het bakken van een quiche gebruik ik het liefst een bakvorm met een losse bodem. Na het bakken zet ik een kopje op een bord en zet de bakvorm met de quiche op het kopje. Je drukt dan de quiche heel makkelijk uit de vorm. Uiteraard vooraf de vorm wel invetten.
Voor een hartige taart voor 2 personen gebruik ik een bakvorm van 18 cm. Voor 4 personen gebruik ik een bakvorm van 23 cm.
Kijk op mijn website www.testkok.nl voor:

Recept voor 4 personen:
250 gram chorizoworst, in kleine blokjes
2 grote uien, gesnipperd
5 plakjes deeg voor hartige taart, ontdooid
6 eieren
125 ml slagroom
3 eetlepels verse peterselie, fijngesneden
6 tomaten, gehalveerd
1-2 eetlepels olijfolie
zout
versgemalen zwarte peper
Bereiden:
  1. Verwarm de oven voor op 200 °C.
  2. Bak de chorizo uit in een droge koekenpan. Schep de ui erdoor en laat 5 minuten meebakken.
  3. Leg de plakjes deeg op elkaar op een met bloem bestoven werkvlak en rol ze uit tot een grote ronde lap. Bekleed hiermee een springvorm van 24 cm en snijd het overtollige deeg langs de rand weg.
  4. Klop de eieren met de slagroom en zout en peper.
  5. Verdeel het chorizomengsel over de hartige taart, strooi de peterselie erover en verdeel het eiermengsel over de taart. Leg de gehalveerde tomaten met het snijvlak naar boven erin en druppel de olijfolie erover. Maal er zwarte peper boven.
  6. Bak de taart in het midden van de oven in ca. 35 minuten gaar. Laat hem even afkoelen en snijd hem in punten.

1 opmerking:

Marika zei

Lekker zeg. Ga ik zeker nog een keertje maken. Alleen heb ik hem 45 minuten in de oven gehad, omdat na 35 minuten het midden nog vloeibaar was. En de chorizo even op keukenpapier uit laten lekken hielp ook echt goed

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Volgers