zaterdag 2 juni 2012

Asperges met garnalensaus en zalm


recept; recepten; hoofdgerecht; hoofdgerechten; asperges; vis; zalm; garnalen;
De laatste tijd heb ik recepten geprobeerd volgens het principe "Een leven lang fit". Met deze recepten val je niet alleen af, maar zou je ook meer energie moeten krijgen.
Tot ik een paar weken geleden ineens last kreeg van mijn maag. Dit kwam niet door al die nieuwe recepten, maar waarschijnlijk door medicijnen die ik geslikt hebt. Niettemin slik ik nu weer medicijnen vanwege maagklachten en moet ik momenteel heel voorzichtig zijn met eten totdat mijn maag genezen is.

Dus afvallen en "Een leven lang fit" heb ik maar even losgelaten. De lijst van dingen die ik nu niet mag eten is enorm groot. De afgelopen weken heb ik vooral wat vis of vlees met groente en sla gegeten. Maar ook dat gaat je de keel uithangen. Dus voorzichtig probeer ik nu andere maagvriendelijke recepten.
Er is op internet veel te vinden wat je niet mag eten bij maagklachten, maar er is bijna niet te vinden wat je wel mag eten. Dat moet je vooral zelf maar uitvinden. Een nieuw thema voor recepten testen is geboren ...

Gelukkig is het asperge tijd. Aan asperges worden veel gezondheidsbevorderende eigenschappen toegekend en ook mijn maag heeft er geen moeite mee. Ik heb asperges de afgelopen jaren al op veel manieren klaargemaakt en daar zijn een paar eigen recepten uit voortgekomen. Dit recept met zalm en garnalen blijft mijn favoriet. Echt heerlijk!

Kijk op mijn website www.testkok.nl voor:

Recept voor 2 personen:
1 kilo dikke witte asperges, geschild en schoongemaakt
2 zalmfilets (van ca. 200 gram), zonder vel
100 gram gepelde Hollandse garnalen
handje zeekraal
25 gram roomboter
25 gram bloem
250 ml kruidenbouillon (van een tablet)
1 eetlepel boter of margarine
peper
zout

Bereiden:
1. Leg de asperges in een pan met water en breng aan de kook. Laat de asperges ca. 12 minuten doorkoken.
2. Laat ondertussen de roomboter op laag vuur smelten in een steelpan. De boter mag niet bruisen of bruin worden. Voeg, zodra de boter gesmolten is, de bloem toe en roer alles goed door elkaar. Laat op laag vuur het mengsel 1-2 minuten garen. Voeg dan scheutje voor scheutje en onder voortdurend roeren de kruidenbouillon toe. Houdt de saus warm, maar laat niet koken. Roer vlak voor het serveren de garnalen door de saus.
3. Doe de zeekraal in een zeef en overgiet met een liter kokend water. Laat uitlekken.
4. Smelt de boter in een koekenpan en bak hierin de zalmfilet ca. 2 minuten per kant, totdat de zalm goudbruin en gaar is. Bestrooi met wat peper en zout.
5. Giet de asperges af en leg deze op voorverwarmde borden. Leg een stapeltje zeekraal naast de asperges en leg hierop de zalmfilet. Verdeel wat garnalensaus over de asperges en geef de rest van de saus er apart bij.

Geen opmerkingen:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Volgers